NEWS & UPCOMING EVENTS
Focus on Youth 2024 online event
Welcome to the new website for Focus on Youth!
The Focus on Youth program is an important part of the World Harp Congress. The goal of the Focus on Youth Concerts is to encourage and recognize gifted young harpists 22 years of age and under, by providing a performance opportunity, followed by comments from a panel of distinguished harpists.
Please, go to https://foywhc.com and listen to 46 young harpists from all over the world.
Do enjoy
https://foywhc.com
The Focus on Youth program is an important part of the World Harp Congress. The goal of the Focus on Youth Concerts is to encourage and recognize gifted young harpists 22 years of age and under, by providing a performance opportunity, followed by comments from a panel of distinguished harpists.
Please, go to https://foywhc.com and listen to 46 young harpists from all over the world.
Do enjoy
https://foywhc.com
New CD : MIROIRS
Impressionistic music for harp
Debussy • Ravel • Fauré http://itunes.apple.com/us/album/alborada-del-gracioso-miroirs/id544226597?i=544227233&ign-mpt=uo%3D4
Debussy • Ravel • Fauré http://itunes.apple.com/
Ensemble Martine van der Loo
Kamermuziek met werken van J. Jongen (trio), Villa-Lobos (sextuor mystique) e.a.
plaats: Nieuwe Kerk, den Haag
datum: 06-02-2014
aanvang: 20.00
plaats: Nieuwe Kerk, den Haag
datum: 06-02-2014
aanvang: 20.00
Duo harp met Assia Cunego
Openingsconcert harpconcours HarpAcademy 01-04 t/m 04-04-2014 in Sandstedt (noord-duitsland)
Werken van Mengozzi (wereldpremière), Smithuijsen, Soulage, Reich
plaats: HarpAcademy
datum: 01-04-2014
aanvang: 20.00
Werken van Mengozzi (wereldpremière), Smithuijsen, Soulage, Reich
plaats: HarpAcademy
datum: 01-04-2014
aanvang: 20.00
Nieuw Ensemble met Jonathan Harvey
Nieuw Ensemble speelt muziek van Jonathan Harvey:Death of Light/Light of Death
plaats:Muziekgebouw Amsterdam
datum: 13-02-'2014
aanvang: 20.15
plaats:Muziekgebouw Amsterdam
datum: 13-02-'2014
aanvang: 20.15
Duo Ravel
Duo Ravel speelt werken van
Franck, Ravel, Adams, Smithuijsen (wereldpremière)
plaats: Pulchri, den Haag
datum: 09-02-2014
aanvang: 12.00
Franck, Ravel, Adams, Smithuijsen (wereldpremière)
plaats: Pulchri, den Haag
datum: 09-02-2014
aanvang: 12.00
Harpduo Ravel
Concerts 2012:
16 June- Bennebroek - church - 16h00 - free entrance
info:
24 June - Soest - private concert
1 July - festival 'Reflections' - Zuiderwoude - church - 16h30
12 August - Marknesse - Viva Lavandula, Uiterdijkenweg 45
www.viva-lavandula.nl - 11h00/12h30/14h30/16h00
23 August - Gargilesse (F) - church - 20h00
30 September - Den Haag - A. Philipszaal - 11h00
4 November - Utrecht - private concert
info:
Reflections 2010
Festival
10th September
Zuiderwoude, church
19h30
Ernestine Stoop, harp & Barbara Deleu, fluit & David Marks, altviool
Debussy, Mebius (Mirror, first performance), Ravel (la vallée des cloches), Tsoupaki (Pirouette), H. Andriessen (Intermezzo)
10th September
Zuiderwoude, church
19h30
Ernestine Stoop, harp & Barbara Deleu, fluit & David Marks, altviool
Debussy, Mebius (Mirror, first performance), Ravel (la vallée des cloches), Tsoupaki (Pirouette), H. Andriessen (Intermezzo)
Peter de Grote festival
1 augustus 2011
20h00
In de provincie Groningen
werken o.a. Debussy
artistiek leider: Rian de Waal
20h00
In de provincie Groningen
werken o.a. Debussy
artistiek leider: Rian de Waal
World Harp Congress 2011 Vancouver
16h00
A 20 min concert - harpduo
Ernestine Stoop & Astrid Haring
4 Movements of Mirroirs - M. Ravel (arr Stoop)
A 20 min concert - harpduo
Ernestine Stoop & Astrid Haring
4 Movements of Mirroirs - M. Ravel (arr Stoop)
Weesperzijde Maarten de Boer
zondag 10 April
16h00
Galerie Weesperzijde
Weesperzijde 94, Amsterdam
werken van Roussel, Pierné e.a.
16h00
Galerie Weesperzijde
Weesperzijde 94, Amsterdam
werken van Roussel, Pierné e.a.
Weesperzijde Maarten de Boer
3 April
16h00
Galerie Weesperzijde
Harpduo (mirroirs-Ravel)
Trio's van Debussy & Ravel
16h00
Galerie Weesperzijde
Harpduo (mirroirs-Ravel)
Trio's van Debussy & Ravel
Concerts with the Nieuw Ensemble
Atlas Academy 2010
ma 16 – za 28 augustus 2010 Conservatorium van Amsterdam
di 17 - wo 25 augustus 2010 Openbare Bibliotheek van Amsterdam
(vierde verdieping), 20.30 gratis toegankelijk Zeven concerten met traditionele muziek
Vr 27 en za 28 augustus Conservatorium van Amsterdam va 14.00 Open Huis gratis toegankelijk
De Atlas Academy is een laboratorium voor nieuwe interculturele muziek. Componisten, musici, conservatoriumstudenten, musicologen en andere geïnteresseerden uit alle windstreken komen er samen om van elkaar te leren, onderzoek te doen, geestverwanten te ontmoeten, schetsen uit te proberen en nieuwe stukken in te studeren. In de Atlas Academy worden nieuwsgierigheid naar en kennis van verschillende muzikale culturen verdiept, verrijkt en overgedragen. Nieuwe, onvermoede combinaties komen er tot stand.
In 2010 vindt de tweede editie plaats van dit jaarlijks terugkerende evenement. De deelname van gerenommeerde musici, musicologen en componisten staat opnieuw garant voor een uitwisseling op het hoogste niveau. Verschillende informele presentaties en concerten zijn gratis te bezoeken. Op zeven avonden presenteren deelnemende musici traditionele muziek uit Japan, India, Iran, Azerbeidzjan, Armenië, China en het Midden-Oosten tijdens informele concerten in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam.De Atlas Academy sluit af met twee dagen Open Huis: op 27 augustus met openbare lessen, lezingen en demonstraties en op 28 augustus een marathon van concerten en presentaties van traditionele niet-westerse muziek en nieuw intercultureel repertoire. Het Atlas Ensemble speelt op 29 augustus in de Grote Zaal van het Concertgebouw.
Concerten in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam
(op de vierde verdieping)
di 17 augustus, 20.30
Japanse traditionele muziek. Harrie Starreveld (shakuhachi), Naomi Sato (sho), Makiko Goto (koto)
wo 18 augustus, 20.30
Indiase traditionele muziek. Dhruba Ghosh (sarangi), Niti Ranjan Biswas (tabla)
do 19 augustus, 20.30
Chinese traditionele muziek. Lan Weiwei (pipa), Wang Lei (sheng), Song Xinxin (zheng), Yang Xue (erhu)
vr 20 augustus, 20.30
Azerbeidzjaanse traditionele muziek. Elchin Nagijev (tar), Elshan Mansurov (kamancha)
ma 23 augustus, 20.30
Armeense traditionele muziek. Gevorg Dabaghian (duduk), Raphaela Danksagmüller (duduk) en slagwerk
do 24 augustus, 20.30
Perzische traditionele muziek. Siamak Aghaei (santur), Kiya Tabassian (setar)
wo 25 augustus, 20.30
Traditionele muziek uit het Midden-Oosten. Botir Dosimbetov (ney), Neva Özgen (kemençe), Bassem Alkhouri (qanun)
Atlas Ensemble op de Uitmarkt
zo 29 augustus 2010 Amsterdam Concertgebouw 14.00 Gratis toegankelijk
Atlas Ensemble
dirigent
hobo
Francisco Castillo Trigueros
Bas Wiegers
Ernest Rombout
Prisma
Traditionele Iraanse muziek
Nieuw werk dat tijdens de Atlas Academy tot stand is gekomen
Een magisch orkest met een ongekend kleurenpalet. Zo wordt het Atlas Ensemble omschreven. Het ensemble waarin westerse en oosterse instrumentalisten elkaar en componisten inspireren tot nieuwe interculturele muziek treedt op tijdens de Uitmarkt in de Grote Zaal van het Concertgebouw. Op het programma staan Prisma van Francisco Castillo Trigueros, klassieke Iraanse muziek en een nieuw werk dat tijdens de Atlas Academy tot stand is gekomen.
Toonzetters
zo 29 augustus 2010 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Gratis toegankelijk
Nieuw Ensemble
dirigent
hobo
verschillende werken waaronder:
Seung-Ah Oh
Bas Wiegers
Ernest Rombout
JungGa
Toonzetters is een tweedaags festival waar de beste nieuwe in Nederland gecomponeerde werken uit het voorafgaande jaar worden uitgevoerd in een gratis toegankelijk programma. Tijdens het feestelijke slotconcert klinken drie composities die in aanmerking komen voor de Buma Toonzetters Prijs. Van de Zuid-Koreaanse Seung-Ah Oh speelt het Nieuw Ensemble JungGa, een werk dat speciaal werd geschreven voor hoboïst Ernest Rombout en het NE. In dit krachtige, evocatieve stuk krijgt de hoboïst pregnant tegenspel van het ensemble, waarin het slagwerk een prominente rol speelt. De titel verwijst naar de gelijknamige oude Koreaanse zangtechniek, met zijn kenmerkende rijke versieringen. Naast JungGa klinken werken van Wilbert Bulsink en Aliona Yurtsevich en het Vioolconcert waarmee Robin de Raaff in 2009 de Toonzettersprijs won.
Prisma van de nieuwe muziek
ma 6 september 2010 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Gaudeamus Muziekweek
Nieuw Ensemble
dirigent
sopraan
hobo
Diana Rotaru
Giuliano Bracci
Natalia Domínguez Rangel
Francisco Castillo Trigueros
Paolo Ingrosso
Myunghoon Park
Thanasis Deligiannis
Bas Wiegers
Charlotte Riedijk
Ernest Rombout
Unevensong *
Dalla pietra
Song cycle *
Prisma
Ordalia della Danza
Mach Kein
Synaxi
Ieder jaar dingen honderden jonge componisten van over de hele wereld mee naar de Prijs van de Internationale Gaudeamus Muziekweek. Uit 400 inzendingen heeft de jury dit jaar 21 composities geselecteerd. Twee daarvan zijn geschreven voor het Nieuw Ensemble en het Atlas Ensemble: Synaxi (2009) van Athanasios Deligiannis (1983, Griekenland) en Prisma van Francisco Castillo Trigueros (1983, Mexico). Op dit openingsconcert klinken ook nieuwe stukken van de deelnemers Paolo Ingrosso (1980, Italië), Myunghoon Park (1980, Korea) en Giuliano Bracci (1980, Italië). Het NE brengt daarnaast composities in première van Natalia Domínguez Rangel (1981, Colombia) en Diana Rotaru (1981, Roemenië). Domínguez Rangel won vorig jaar de Tera de Marez Oyensprijs; Rotaru liet zich voor haar stuk inspireren door het schilderij Unevensong van de Amerikaanse schilder Graeme Todd.
Etheric Blueprint Trilogy
ma 18 oktober 2010 Parijs Théâtre des Bouffes du Nord >
Festival d’Automne à Paris
do 21 oktober 2010 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >Donderdagavondserie / Proms inleiding 19.15
Nieuw Ensemble
dirigent
sho
licht
Mayumi Miyata
Misato Mochizuki
Jurjen Hempel
Mayumi Miyata
Jean Kalman
traditionele Japanse muziek voor sho
(mondorgel)
Etheric Blueprint Trilogy:
4D
Wise water
Etheric blueprint *
De Japanse componiste Misato Mochizuki (1969) staat bekend om haar kleurrijke, vitale en onlosmakelijk met de dynamiek van het leven verbonden partituren. Het hier door het Nieuw Ensemble in coproductie met het Festival d’Automne à Paris gepresenteerde drieluik Etheric Blueprint Trilogy is een Nederlandse première. In 4D uit 2003 tracht de componiste de werkelijkheid achter het direct waarneembare hoorbaar te maken. In Wise Water (2002) verklankt zij kristallisaties en transformaties van het element water. De inspiratiebron voor Etheric blueprint (2006) is het element lucht, dat de overgang tussen zichtbaar en onzichtbaar mogelijk maakt. Als opmaat voor Mochizuki’s drieluik vertolkt de vermaarde sho-speelster Mayumi Miyata traditionele Japanse muziek voor bamboe mondorgel.
Tage für Neue Musik Zürich
za 13 november 2010 Zürich Tonhalle 17.00 >
Nieuw Ensemble
dirigent
Philippe Leroux
Francisco Guerrero
Christian Winther Christensen
ntb
AAA
Concierto de camara
A fall from the perfect ground
Mauricio Kagel – Kantrimiusik
do 18 november 2010 Den Bosch Toonzaal 20.15 >
Nieuw Ensemble
dirigent
sopraan
mezzosopraan
tenor
Mauricio Kagel
ntb
Angela Tunstall
Anna Stephany
Alan Belk
Kantrimiusik
Nieuw Ensemble in Huddersfield
zo 21 november 2010 Huddersfield Lawrence Batley Theatre 19.30 Huddersfield Contemporary Music Festival >
ma 22 november 2010 Huddersfield St Paul‘s Hall 19.30
Huddersfield Contemporary Music Festival >
Concert 1
Nieuw Ensemble
dirigent
sopraan
mezzosopraan
tenor
Mauricio Kagel
Concert 2
Nieuw Ensemble
dirigent
Stephanie Connor
Patrick Allison
Edward Caine
Johnny Herbert
ntb
Angela Tunstall
Anna Stéphany
Alan Belk
Kantrimiusik
ntb
nieuw werk *
nieuw werk *
nieuw werk *
nieuw werk *
Onder de titel Yorkshire Composers’ Professional Development Programme organiseren het Huddersfield Contemporary Music Festival en het Nieuw Ensemble gedurende drie jaar een educatief project. Het NE brengt twee programma’s: een concert met nieuwe werken ontstaan uit het practicum en een uitvoering van Mauricio Kagel’s Kantrimiusik.
Contrasten
vr 26 november 2010 Amsterdam Concertgebouw kleine zaal 20.15 >
i.s.m. Stichting KAM
za 27 november 2010 Den Bosch De Toonzaal 20.30 >
solisten van het Nieuw Ensemble
Darius Milhaud
Béla Bartók
Sergei Prokofjev
Sonate
Contrasten
Quintet op. 39
Drie ijzersterke kamermuziekstukken vormen tezamen een programma dat zijn titel ontleent aan het trio van Bartók. Contrasten werd gecomponeerd in opdracht van de King of Swing, jazzklarinettist Benny Goodman, en de Hongaars-Amerikaanse sterviolist Joseph Szigeti. Samen met deze twee musici voerde Bartók, zelf een uitstekend pianist, dit werk vele malen uit. In 1917 reisde Milhaud met de schrijver Claudel naar Brazilië, een ervaring die van grote invloed op zijn componeren zou blijken. Uit die tijd stamt de Sonate voor fluit, hobo, klarinet en piano, een van Milhauds extreemste stukken. Prokofjev verbleef in 1923 in Parijs toen hij de opdracht kreeg muziek te schrijven voor een ballet. Het beschikbare ensemble bestond uit slechts vijf spelers: daaruit ontstond later zijn meesterlijke Quintet op. 39.
Mirandolina – komische opera van Martinu
wo 15 december 2010 Kampen Stadsgehoorzaal 20.15 (try-out) >
zo 19 december 2010 Enschede Muziekkwartier 20.00 (try-out) >
do 23 december 2010 Haarlem Stadsschouwburg 20.15 (première)>
do 6 januari 2011 Rotterdam Schouwburg 20.15 >
za 8 januari 2011 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
ma 24 januari 2011 Utrecht Stadsschouwburg 20.00 >
do 27 januari 2011 Amstelveen Schouwburg 20.00 >
di 1 februari 2011 Groningen Stadsschouwburg 20.15 >
za 5 februari 2011 Leiden Leidse Schouwburg 20.15 >
zo 6 februari 2011 Heerenveen Posthuistheater 15.00 (matinee) >
Opera Trionfo/Nieuw Ensemble
dirigent
regie
vocale solisten
Bohuslav Martinu
Ed Spanjaard
David Prins
Pamela Heuvelmans, Francis van Broekhuizen, Carina Vinke, Jan Willem Schaafsma, Mattevz Kajdiz, Zenhua Chang, Jan Willem Baljet
Mirandolina - komische opera in 3 akten (bewerking Bart Visman)
Op het terras voor een herberg ruziën een aan lagerwal geraakte markies en een zogenaamde hertog om de gunsten van de jonge waardin Mirandolina. De potsierlijke strijd wordt nog verhevigd door het onaangename gedrag van een agressieve en verstokte vrouwenhater van hoog aanzien. Met geraffineerde verleidingskunsten zet Mirandolina de aanval in om zich op hem te wreken. Als de edelman vervolgens als een blok voor haar charmes valt, moet ze al het mogelijke doen om zich de bullebak van het lijf te houden, daarbij geholpen door haar trouwe kelner en beschermer Fabrizio die het hele gedoe bezorgd heeft gadegeslagen. Tot ze zich realiseert bij wie ze haar geluk uiteindelijk kan vinden...
Opera Trionfo en het Nieuw Ensemble verzorgen de eerste uitvoering in Nederland van Bohuslav Martinu’s onbekende komische opera Mirandolina, naar een toneelstuk van Carlo Goldoni.
Muziekgebouw 5 jaar
wo 29 december 2010 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ
Uitgebreid programma ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van het Muziekgebouw aan ’t IJ. Meedere ensembles en solisten treden op. Het Nieuw Ensemble speelt Ligeti’s Kammerkonzert. Het precieze programma en informatie over de kaartverkoop worden later bekendgemaakt.
Nieuw Ensemble
dirigent
György Ligeti
Ed Spanjaard
Kammerkonzert
Niets dan Goeds
wo 19 januari 2011 Arnhem Musis Sacrum 20.15 >
do 20 januari 2011 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Donderdagavondserie / Proms inleiding 19.15
vr 21 januari 2011 Enschede Muziekkwartier 20.15 >
Nieuw Ensemble
dirigent
Franco Donatoni (†2000)
Iannis Xenakis
(†2001)
Luciano Berio
(†2003)
György Ligeti
(†2006)
Karlheinz
Stockhausen (†2007)
Mauricio Kagel (†2008)
Ed Spanjaard
Refrain III (Nederlandse première)
Anaktoria
Differences
Kammerkonzert
Kontrapunkte
Rrrrr... Fünf Jazz Stücke
De giganten die de gecomponeerde muziek na de Tweede Wereldoorlog een nieuw gezicht gaven – Messiaen, Stockhausen, Maderna, Cage, Nono, Berio, Ligeti, Kagel, Xenakis – zijn ons de afgelopen jaren de een na de ander ontvallen; alleen Boulez en Carter zijn nog in leven. Nu de muziek van de twintigste eeuw definitief geschiedenis is, kan de balans worden opgemaakt. Dit programma brengt een aantal naoorlogse sleutelwerken van kopstukken bijeen: de eerste proeven van Stockhausen en Berio, baanbrekend werk van Xenakis, absoluut meesterschap in Ligeti’s Kammerkonzert, speelsheid bij Donatoni en scheve swing bij Kagel. Met de laatste drie componisten heeft het Nieuw Ensemble nauw samengewerkt.
Flamenco sin Fin
zo 30 januari 2011 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 15.00 >
Flamenco Biënnale Nederland
Nieuw Ensemble
dirigent
dans
zang
mezzosopraan
contratenor
Manuel de Falla Siete
Frangiz Ali-Zade
Mauricio Sotelo
Ed Spanjaard
Fuensanta ‘La Moneta’
Arcángel
ntb
José Hernández-Pastor
Canciones Populares Espanolas
(bewerking voor NE)
nieuw werk
Muerte sin Fin, naar het gelijknamige gedicht van de Mexicaanse dichter José Gorostiza
De voorhoede en de top van de flamenco verzamelt zich voor de derde Flamenco Biënnale in Nederland. Traditie en experiment kruisen elkaar in de voorstellingen. Hoe hedendaags flamenco is, toont het bijzondere samenwerkingsproject van het Nieuw Ensemble onder leiding van Ed Spanjaard en de Flamenco Biënnale, met een programma waarin oude, door de dichter Federico García Lorca opgetekende volkwijsjes – las canciones populares – nieuw leven krijgen ingeblazen.
Pièce de résistance is de wereldpremière van een nieuw werk van de Spanjaard Mauricio Sotelo. De solisten zijn Arcángel, belangrijke stem uit de nieuwe lichting flamencozangers, en danseres Fuensanta ‘La Moneta’, inmiddels wereldberoemd vanwege haar eigenzinnige vernieuwingen van de flamencodans.
'La France, c’est moi!’
di 15 maart 2011 Amsterdam Concertgebouw kleine zaal 20.15 >
i.s.m. Stichting KAM
zo 27 maart 2011 Den Bosch De Toonzaal 15.00 >
Nieuw Ensemble
dirigent
Albert Roussel
Tristan Murail
Pierre Boulez
Gérard Pesson
Maurice Ravel
Ed Spanjaard
Serenade pour flûte, violon, alto, violoncello et harpe
La Barque Mystique
Dérive
Récréations françaises
Introduction et Allegro
'La France, c’est moi!’ zei Charles de Gaulle. Typisch Frans. Maar wat is nou typisch Frans in de muziek? Die vraag hield componist Gérard Pesson bezig in zijn speelse en briljante Récréations françaises: ‘Deze negen bagatellen vormen een poëtisch kunstwerk dat onderzoekt wat ons muzikaal beïnvloedt. Ze trachten boven water te krijgen waarom sommige werken heel erg Frans klinken, terwijl velen van ons juist zo gericht zijn op Duitse muziek’, schrijft Pesson. Maar wat bedoelen wij Nederlanders eigenlijk als we zeggen dat iets ‘Frans’ klinkt? Zeker is dat inventiviteit, verfijnde smaak en perfectionisme kenmerken zijn van zowel de Franse kook- als toonkunst. Dit programma biedt een fraaie waaier van twintigste-eeuwse musique de chambre.
Wim Henderickx en Klas Torstensson in de Singel
vr 18 maart 2011 Antwerpen De Singel De Blauwe Studio 20.00 Ars Musica >
Nieuw Ensemble
dirigent
viool
Anton Webern
Wim Henderickx
Anton Webern
Klas Torstensson
ntb
ntb
Fünf Stücke für Orchester op.10
Mudra (zevende deel Tantric Cycle)
Fünf Stücke für Orchester op.10
Vioolconcert
Het werk van de Vlaming Wim Henderickx is in Nederland nog vrijwel onbekend maar oogst de laatste jaren op tal van Europese podia succes. Henderickx’ rijkgeschakeerde muziek is poëtisch, toegankelijk en authentiek. Zijn nieuwe werk voor het Nieuw Ensemble vormt het slotdeel van zijn zevendelige Tantric Cycle.
Van zwartwit naar grijs naar kleur – en terug. Zo beschrijft de Zweeds/Nederlandse Klas Torstensson het parcours van zijn nieuwe vioolconcert. Geschreven voor de fenomenale Amerikaanse violiste Jennifer Koh en het Nieuw Ensemble bevat het werk ruige glissandi tegenover lyrische passages, opvlammende, glinsterende arpeggio-akkoorden en monolithische blokken naast melodieën die verwijzen naar Zweedse volksmuziek. Volgens Torstensson zelf: ‘Wroeten in de aarde – maar ook: fragiele, hemelse klanken’.
Nieuw licht op oude bekenden
vr 8 april 2011 Amsterdam Concertgebouw kleine zaal 20.15 >
i.s.m. Stichting KAM
zo 10 april 2011 Den Bosch De Toonzaal 20.30 >
Nieuw Ensemble
dirigent
mezzosopraan
diverse componisten
Klaas ten Holt
Luciano Berio
Bas Wiegers
Els Mondelaers
standards bewerkt voor NE
Nje Sjoemi... *
Folksongs
Jonge componisten maken instrumentaties en bewerkingen van bekende muziekstukken – pianomuziek van Scarlatti, Bartók, jazzstandards, schlagers, volksliedjes, popclassics. De inventiefste, kleurrijkste, boeiendste, krankzinnigste instrumentaties zullen worden uitgevoerd.
In Nje Sjoemi... worden teksten van literaire giganten als Strindberg, Poesjkin, Cervantes en Shakespeare getoonzet door Klaas ten Holt. Het idee voor deze cyclus van negen liederen kreeg Ten Holt door een fenomeen dat in romans en toneelstukken voorkomt: ‘Plotseling wordt door iemand een lied aangeheven, veelal cursief gedrukt, als een soort muzikaal intermezzo zonder muziek. Vaak zijn het prachtige teksten die er om vragen tot klinken te worden gebracht.’
Na de pauze klinken de bijna vijftig jaar oude maar nog altijd betoverende Folksongs van Luciano Berio.
Premières Tristan Murail
do 21 april 2011 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Donderdagavond / Proms inleiding 19.15
Nieuw Ensemble
dirigent
Tristan Murail
Ed Spanjaard
Portulan cycle:
Feuilles à travers les cloches
Les ruines circulaires
Seven lakes drive
Garrigue
nieuw werk 1 (2010 compositie-opdracht NE)
nieuw werk 2 (2010 compositie-opdracht MGIJ/NE)
In dit concert staat het werk van Tristan Murail centraal, een van de boegbeelden van de Franse ‘spectrale’ muziek. Murail werkt sinds enige jaren aan een kamermuziekcyclus voor acht musici getiteld Portulan (Middeleeuwse navigatiekaart). Murail: 'Portulan is een indirecte autobiografie: alle stukken zijn geïnspireeerd door iets dat een speciale betekenis voor mij heeft: Feuilles refereert aan Debussy en landelijk Frankrijk, Les ruines heeft van doen met Borges, Seven lakes is een prachtige weg die door Harriman State Park loopt, Garrigue is een type geurige mediterraanse vegetatie, en een van de nieuwe delen zal Paludes heten, naar de novelle van André Gide.
De tweede helft van het programma zal inspelen op de actualiteit en gewijd zijn aan premières van nog nader te bepalen componisten.
Imagine Utopia – Atlas Ensemble met interculturele premières
do 5 mei 2011 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Donderdagavond / Proms inleiding 19.15
Atlas Ensemble
dirigenten
Artjom Kim en Fabio Nieder
Keuze uit nieuwe werken van o.a. Ali Authmann (Irak), Sanae Ishida (Japan), Fabio Nieder (Duitsland), Francisco Castillo Trigueros (Mexico), Artjom Kim (Oezbekistan), Kiawasch Sahebnassagh (Iran) , Stefano Bellon (Italië)
Stel je voor: de mooiste instrumenten van de wereld bijeen in één ensemble, bespeeld door begenadigde muzikanten uit verschillende culturen, brengen hemelse nieuwe muziek. Op de traditionele Bevrijdingsdag 5 mei presenteert het Atlas Ensemble Imagine Utopia, een ode aan de vrije geest en de creativiteit. In augustus 2009 vond de eerste Atlas Academy in Amsterdam plaats: muzikanten en componisten uit de hele wereld kwamen samen om onderzoek te doen, te experimenteren, te musiceren en te componeren. Nu klinken de eerste resultaten van deze Academy, een reeks interculturele premières voor diverse combinaties van wereldinstrumenten. De componisten kozen ieder een eigen invalshoek. Hun verbeeldingskracht transformeert het Atlas Ensemble in een magisch orkest met een ongekend kleurenpalet.
Boulez in Keulen
do 12 mei 2011 Philharmonie Keulen 20.00 MusikTriennale Köln Extra >
Nieuw Ensemble
dirigent
Pierre Boulez
Arie van Beek
Eclat
Mémoriale
Dérive 1
Eclat
Dérive 2
Pierre Boulez: ‘Een compositie moet niet al bij de eerste kennismaking zijn geheimen prijsgeven’. Wellicht is dat een van de geheimen waarom zijn werken repertoire houden. In ieder geval verraadt ieder stuk van Boulez, klein of groot, de hand van de meester. Dit portret concert plaatst drie compacte werken tegenover het omvangrijke Dérive 2 uit 2006. In Eclat geeft Boulez op indrukwekkende wijze gestalte aan zijn in de oosterse cultuur gewortelde opvatting over de tijdsbeleving van muziek. Momenten van stilstand en reflectie worden afgewisseld met passages van grote activiteit: het stuk is een kleurrijk spel van instrumenten die na de aanslag uitklinken en instrumenten die een toon kunnen aanhouden. Dérive 1 is een van de fraaiste en meest gespeelde kamermuziekstukken van de afgelopen decennia. Het subtiele mini-fluitconcert Mémoriale is melancholiek en verfijnd van toon. Met het energieke Dérive 2 verwezenlijkte de Grand Old Man van het Franse muziekleven een gedreven en uiterst virtuoos muzikaal betoog.
ma 16 – za 28 augustus 2010 Conservatorium van Amsterdam
di 17 - wo 25 augustus 2010 Openbare Bibliotheek van Amsterdam
(vierde verdieping), 20.30 gratis toegankelijk Zeven concerten met traditionele muziek
Vr 27 en za 28 augustus Conservatorium van Amsterdam va 14.00 Open Huis gratis toegankelijk
De Atlas Academy is een laboratorium voor nieuwe interculturele muziek. Componisten, musici, conservatoriumstudenten, musicologen en andere geïnteresseerden uit alle windstreken komen er samen om van elkaar te leren, onderzoek te doen, geestverwanten te ontmoeten, schetsen uit te proberen en nieuwe stukken in te studeren. In de Atlas Academy worden nieuwsgierigheid naar en kennis van verschillende muzikale culturen verdiept, verrijkt en overgedragen. Nieuwe, onvermoede combinaties komen er tot stand.
In 2010 vindt de tweede editie plaats van dit jaarlijks terugkerende evenement. De deelname van gerenommeerde musici, musicologen en componisten staat opnieuw garant voor een uitwisseling op het hoogste niveau. Verschillende informele presentaties en concerten zijn gratis te bezoeken. Op zeven avonden presenteren deelnemende musici traditionele muziek uit Japan, India, Iran, Azerbeidzjan, Armenië, China en het Midden-Oosten tijdens informele concerten in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam.De Atlas Academy sluit af met twee dagen Open Huis: op 27 augustus met openbare lessen, lezingen en demonstraties en op 28 augustus een marathon van concerten en presentaties van traditionele niet-westerse muziek en nieuw intercultureel repertoire. Het Atlas Ensemble speelt op 29 augustus in de Grote Zaal van het Concertgebouw.
Concerten in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam
(op de vierde verdieping)
di 17 augustus, 20.30
Japanse traditionele muziek. Harrie Starreveld (shakuhachi), Naomi Sato (sho), Makiko Goto (koto)
wo 18 augustus, 20.30
Indiase traditionele muziek. Dhruba Ghosh (sarangi), Niti Ranjan Biswas (tabla)
do 19 augustus, 20.30
Chinese traditionele muziek. Lan Weiwei (pipa), Wang Lei (sheng), Song Xinxin (zheng), Yang Xue (erhu)
vr 20 augustus, 20.30
Azerbeidzjaanse traditionele muziek. Elchin Nagijev (tar), Elshan Mansurov (kamancha)
ma 23 augustus, 20.30
Armeense traditionele muziek. Gevorg Dabaghian (duduk), Raphaela Danksagmüller (duduk) en slagwerk
do 24 augustus, 20.30
Perzische traditionele muziek. Siamak Aghaei (santur), Kiya Tabassian (setar)
wo 25 augustus, 20.30
Traditionele muziek uit het Midden-Oosten. Botir Dosimbetov (ney), Neva Özgen (kemençe), Bassem Alkhouri (qanun)
Atlas Ensemble op de Uitmarkt
zo 29 augustus 2010 Amsterdam Concertgebouw 14.00 Gratis toegankelijk
Atlas Ensemble
dirigent
hobo
Francisco Castillo Trigueros
Bas Wiegers
Ernest Rombout
Prisma
Traditionele Iraanse muziek
Nieuw werk dat tijdens de Atlas Academy tot stand is gekomen
Een magisch orkest met een ongekend kleurenpalet. Zo wordt het Atlas Ensemble omschreven. Het ensemble waarin westerse en oosterse instrumentalisten elkaar en componisten inspireren tot nieuwe interculturele muziek treedt op tijdens de Uitmarkt in de Grote Zaal van het Concertgebouw. Op het programma staan Prisma van Francisco Castillo Trigueros, klassieke Iraanse muziek en een nieuw werk dat tijdens de Atlas Academy tot stand is gekomen.
Toonzetters
zo 29 augustus 2010 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Gratis toegankelijk
Nieuw Ensemble
dirigent
hobo
verschillende werken waaronder:
Seung-Ah Oh
Bas Wiegers
Ernest Rombout
JungGa
Toonzetters is een tweedaags festival waar de beste nieuwe in Nederland gecomponeerde werken uit het voorafgaande jaar worden uitgevoerd in een gratis toegankelijk programma. Tijdens het feestelijke slotconcert klinken drie composities die in aanmerking komen voor de Buma Toonzetters Prijs. Van de Zuid-Koreaanse Seung-Ah Oh speelt het Nieuw Ensemble JungGa, een werk dat speciaal werd geschreven voor hoboïst Ernest Rombout en het NE. In dit krachtige, evocatieve stuk krijgt de hoboïst pregnant tegenspel van het ensemble, waarin het slagwerk een prominente rol speelt. De titel verwijst naar de gelijknamige oude Koreaanse zangtechniek, met zijn kenmerkende rijke versieringen. Naast JungGa klinken werken van Wilbert Bulsink en Aliona Yurtsevich en het Vioolconcert waarmee Robin de Raaff in 2009 de Toonzettersprijs won.
Prisma van de nieuwe muziek
ma 6 september 2010 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Gaudeamus Muziekweek
Nieuw Ensemble
dirigent
sopraan
hobo
Diana Rotaru
Giuliano Bracci
Natalia Domínguez Rangel
Francisco Castillo Trigueros
Paolo Ingrosso
Myunghoon Park
Thanasis Deligiannis
Bas Wiegers
Charlotte Riedijk
Ernest Rombout
Unevensong *
Dalla pietra
Song cycle *
Prisma
Ordalia della Danza
Mach Kein
Synaxi
Ieder jaar dingen honderden jonge componisten van over de hele wereld mee naar de Prijs van de Internationale Gaudeamus Muziekweek. Uit 400 inzendingen heeft de jury dit jaar 21 composities geselecteerd. Twee daarvan zijn geschreven voor het Nieuw Ensemble en het Atlas Ensemble: Synaxi (2009) van Athanasios Deligiannis (1983, Griekenland) en Prisma van Francisco Castillo Trigueros (1983, Mexico). Op dit openingsconcert klinken ook nieuwe stukken van de deelnemers Paolo Ingrosso (1980, Italië), Myunghoon Park (1980, Korea) en Giuliano Bracci (1980, Italië). Het NE brengt daarnaast composities in première van Natalia Domínguez Rangel (1981, Colombia) en Diana Rotaru (1981, Roemenië). Domínguez Rangel won vorig jaar de Tera de Marez Oyensprijs; Rotaru liet zich voor haar stuk inspireren door het schilderij Unevensong van de Amerikaanse schilder Graeme Todd.
Etheric Blueprint Trilogy
ma 18 oktober 2010 Parijs Théâtre des Bouffes du Nord >
Festival d’Automne à Paris
do 21 oktober 2010 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >Donderdagavondserie / Proms inleiding 19.15
Nieuw Ensemble
dirigent
sho
licht
Mayumi Miyata
Misato Mochizuki
Jurjen Hempel
Mayumi Miyata
Jean Kalman
traditionele Japanse muziek voor sho
(mondorgel)
Etheric Blueprint Trilogy:
4D
Wise water
Etheric blueprint *
De Japanse componiste Misato Mochizuki (1969) staat bekend om haar kleurrijke, vitale en onlosmakelijk met de dynamiek van het leven verbonden partituren. Het hier door het Nieuw Ensemble in coproductie met het Festival d’Automne à Paris gepresenteerde drieluik Etheric Blueprint Trilogy is een Nederlandse première. In 4D uit 2003 tracht de componiste de werkelijkheid achter het direct waarneembare hoorbaar te maken. In Wise Water (2002) verklankt zij kristallisaties en transformaties van het element water. De inspiratiebron voor Etheric blueprint (2006) is het element lucht, dat de overgang tussen zichtbaar en onzichtbaar mogelijk maakt. Als opmaat voor Mochizuki’s drieluik vertolkt de vermaarde sho-speelster Mayumi Miyata traditionele Japanse muziek voor bamboe mondorgel.
Tage für Neue Musik Zürich
za 13 november 2010 Zürich Tonhalle 17.00 >
Nieuw Ensemble
dirigent
Philippe Leroux
Francisco Guerrero
Christian Winther Christensen
ntb
AAA
Concierto de camara
A fall from the perfect ground
Mauricio Kagel – Kantrimiusik
do 18 november 2010 Den Bosch Toonzaal 20.15 >
Nieuw Ensemble
dirigent
sopraan
mezzosopraan
tenor
Mauricio Kagel
ntb
Angela Tunstall
Anna Stephany
Alan Belk
Kantrimiusik
Nieuw Ensemble in Huddersfield
zo 21 november 2010 Huddersfield Lawrence Batley Theatre 19.30 Huddersfield Contemporary Music Festival >
ma 22 november 2010 Huddersfield St Paul‘s Hall 19.30
Huddersfield Contemporary Music Festival >
Concert 1
Nieuw Ensemble
dirigent
sopraan
mezzosopraan
tenor
Mauricio Kagel
Concert 2
Nieuw Ensemble
dirigent
Stephanie Connor
Patrick Allison
Edward Caine
Johnny Herbert
ntb
Angela Tunstall
Anna Stéphany
Alan Belk
Kantrimiusik
ntb
nieuw werk *
nieuw werk *
nieuw werk *
nieuw werk *
Onder de titel Yorkshire Composers’ Professional Development Programme organiseren het Huddersfield Contemporary Music Festival en het Nieuw Ensemble gedurende drie jaar een educatief project. Het NE brengt twee programma’s: een concert met nieuwe werken ontstaan uit het practicum en een uitvoering van Mauricio Kagel’s Kantrimiusik.
Contrasten
vr 26 november 2010 Amsterdam Concertgebouw kleine zaal 20.15 >
i.s.m. Stichting KAM
za 27 november 2010 Den Bosch De Toonzaal 20.30 >
solisten van het Nieuw Ensemble
Darius Milhaud
Béla Bartók
Sergei Prokofjev
Sonate
Contrasten
Quintet op. 39
Drie ijzersterke kamermuziekstukken vormen tezamen een programma dat zijn titel ontleent aan het trio van Bartók. Contrasten werd gecomponeerd in opdracht van de King of Swing, jazzklarinettist Benny Goodman, en de Hongaars-Amerikaanse sterviolist Joseph Szigeti. Samen met deze twee musici voerde Bartók, zelf een uitstekend pianist, dit werk vele malen uit. In 1917 reisde Milhaud met de schrijver Claudel naar Brazilië, een ervaring die van grote invloed op zijn componeren zou blijken. Uit die tijd stamt de Sonate voor fluit, hobo, klarinet en piano, een van Milhauds extreemste stukken. Prokofjev verbleef in 1923 in Parijs toen hij de opdracht kreeg muziek te schrijven voor een ballet. Het beschikbare ensemble bestond uit slechts vijf spelers: daaruit ontstond later zijn meesterlijke Quintet op. 39.
Mirandolina – komische opera van Martinu
wo 15 december 2010 Kampen Stadsgehoorzaal 20.15 (try-out) >
zo 19 december 2010 Enschede Muziekkwartier 20.00 (try-out) >
do 23 december 2010 Haarlem Stadsschouwburg 20.15 (première)>
do 6 januari 2011 Rotterdam Schouwburg 20.15 >
za 8 januari 2011 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
ma 24 januari 2011 Utrecht Stadsschouwburg 20.00 >
do 27 januari 2011 Amstelveen Schouwburg 20.00 >
di 1 februari 2011 Groningen Stadsschouwburg 20.15 >
za 5 februari 2011 Leiden Leidse Schouwburg 20.15 >
zo 6 februari 2011 Heerenveen Posthuistheater 15.00 (matinee) >
Opera Trionfo/Nieuw Ensemble
dirigent
regie
vocale solisten
Bohuslav Martinu
Ed Spanjaard
David Prins
Pamela Heuvelmans, Francis van Broekhuizen, Carina Vinke, Jan Willem Schaafsma, Mattevz Kajdiz, Zenhua Chang, Jan Willem Baljet
Mirandolina - komische opera in 3 akten (bewerking Bart Visman)
Op het terras voor een herberg ruziën een aan lagerwal geraakte markies en een zogenaamde hertog om de gunsten van de jonge waardin Mirandolina. De potsierlijke strijd wordt nog verhevigd door het onaangename gedrag van een agressieve en verstokte vrouwenhater van hoog aanzien. Met geraffineerde verleidingskunsten zet Mirandolina de aanval in om zich op hem te wreken. Als de edelman vervolgens als een blok voor haar charmes valt, moet ze al het mogelijke doen om zich de bullebak van het lijf te houden, daarbij geholpen door haar trouwe kelner en beschermer Fabrizio die het hele gedoe bezorgd heeft gadegeslagen. Tot ze zich realiseert bij wie ze haar geluk uiteindelijk kan vinden...
Opera Trionfo en het Nieuw Ensemble verzorgen de eerste uitvoering in Nederland van Bohuslav Martinu’s onbekende komische opera Mirandolina, naar een toneelstuk van Carlo Goldoni.
Muziekgebouw 5 jaar
wo 29 december 2010 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ
Uitgebreid programma ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van het Muziekgebouw aan ’t IJ. Meedere ensembles en solisten treden op. Het Nieuw Ensemble speelt Ligeti’s Kammerkonzert. Het precieze programma en informatie over de kaartverkoop worden later bekendgemaakt.
Nieuw Ensemble
dirigent
György Ligeti
Ed Spanjaard
Kammerkonzert
Niets dan Goeds
wo 19 januari 2011 Arnhem Musis Sacrum 20.15 >
do 20 januari 2011 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Donderdagavondserie / Proms inleiding 19.15
vr 21 januari 2011 Enschede Muziekkwartier 20.15 >
Nieuw Ensemble
dirigent
Franco Donatoni (†2000)
Iannis Xenakis
(†2001)
Luciano Berio
(†2003)
György Ligeti
(†2006)
Karlheinz
Stockhausen (†2007)
Mauricio Kagel (†2008)
Ed Spanjaard
Refrain III (Nederlandse première)
Anaktoria
Differences
Kammerkonzert
Kontrapunkte
Rrrrr... Fünf Jazz Stücke
De giganten die de gecomponeerde muziek na de Tweede Wereldoorlog een nieuw gezicht gaven – Messiaen, Stockhausen, Maderna, Cage, Nono, Berio, Ligeti, Kagel, Xenakis – zijn ons de afgelopen jaren de een na de ander ontvallen; alleen Boulez en Carter zijn nog in leven. Nu de muziek van de twintigste eeuw definitief geschiedenis is, kan de balans worden opgemaakt. Dit programma brengt een aantal naoorlogse sleutelwerken van kopstukken bijeen: de eerste proeven van Stockhausen en Berio, baanbrekend werk van Xenakis, absoluut meesterschap in Ligeti’s Kammerkonzert, speelsheid bij Donatoni en scheve swing bij Kagel. Met de laatste drie componisten heeft het Nieuw Ensemble nauw samengewerkt.
Flamenco sin Fin
zo 30 januari 2011 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 15.00 >
Flamenco Biënnale Nederland
Nieuw Ensemble
dirigent
dans
zang
mezzosopraan
contratenor
Manuel de Falla Siete
Frangiz Ali-Zade
Mauricio Sotelo
Ed Spanjaard
Fuensanta ‘La Moneta’
Arcángel
ntb
José Hernández-Pastor
Canciones Populares Espanolas
(bewerking voor NE)
nieuw werk
Muerte sin Fin, naar het gelijknamige gedicht van de Mexicaanse dichter José Gorostiza
De voorhoede en de top van de flamenco verzamelt zich voor de derde Flamenco Biënnale in Nederland. Traditie en experiment kruisen elkaar in de voorstellingen. Hoe hedendaags flamenco is, toont het bijzondere samenwerkingsproject van het Nieuw Ensemble onder leiding van Ed Spanjaard en de Flamenco Biënnale, met een programma waarin oude, door de dichter Federico García Lorca opgetekende volkwijsjes – las canciones populares – nieuw leven krijgen ingeblazen.
Pièce de résistance is de wereldpremière van een nieuw werk van de Spanjaard Mauricio Sotelo. De solisten zijn Arcángel, belangrijke stem uit de nieuwe lichting flamencozangers, en danseres Fuensanta ‘La Moneta’, inmiddels wereldberoemd vanwege haar eigenzinnige vernieuwingen van de flamencodans.
'La France, c’est moi!’
di 15 maart 2011 Amsterdam Concertgebouw kleine zaal 20.15 >
i.s.m. Stichting KAM
zo 27 maart 2011 Den Bosch De Toonzaal 15.00 >
Nieuw Ensemble
dirigent
Albert Roussel
Tristan Murail
Pierre Boulez
Gérard Pesson
Maurice Ravel
Ed Spanjaard
Serenade pour flûte, violon, alto, violoncello et harpe
La Barque Mystique
Dérive
Récréations françaises
Introduction et Allegro
'La France, c’est moi!’ zei Charles de Gaulle. Typisch Frans. Maar wat is nou typisch Frans in de muziek? Die vraag hield componist Gérard Pesson bezig in zijn speelse en briljante Récréations françaises: ‘Deze negen bagatellen vormen een poëtisch kunstwerk dat onderzoekt wat ons muzikaal beïnvloedt. Ze trachten boven water te krijgen waarom sommige werken heel erg Frans klinken, terwijl velen van ons juist zo gericht zijn op Duitse muziek’, schrijft Pesson. Maar wat bedoelen wij Nederlanders eigenlijk als we zeggen dat iets ‘Frans’ klinkt? Zeker is dat inventiviteit, verfijnde smaak en perfectionisme kenmerken zijn van zowel de Franse kook- als toonkunst. Dit programma biedt een fraaie waaier van twintigste-eeuwse musique de chambre.
Wim Henderickx en Klas Torstensson in de Singel
vr 18 maart 2011 Antwerpen De Singel De Blauwe Studio 20.00 Ars Musica >
Nieuw Ensemble
dirigent
viool
Anton Webern
Wim Henderickx
Anton Webern
Klas Torstensson
ntb
ntb
Fünf Stücke für Orchester op.10
Mudra (zevende deel Tantric Cycle)
Fünf Stücke für Orchester op.10
Vioolconcert
Het werk van de Vlaming Wim Henderickx is in Nederland nog vrijwel onbekend maar oogst de laatste jaren op tal van Europese podia succes. Henderickx’ rijkgeschakeerde muziek is poëtisch, toegankelijk en authentiek. Zijn nieuwe werk voor het Nieuw Ensemble vormt het slotdeel van zijn zevendelige Tantric Cycle.
Van zwartwit naar grijs naar kleur – en terug. Zo beschrijft de Zweeds/Nederlandse Klas Torstensson het parcours van zijn nieuwe vioolconcert. Geschreven voor de fenomenale Amerikaanse violiste Jennifer Koh en het Nieuw Ensemble bevat het werk ruige glissandi tegenover lyrische passages, opvlammende, glinsterende arpeggio-akkoorden en monolithische blokken naast melodieën die verwijzen naar Zweedse volksmuziek. Volgens Torstensson zelf: ‘Wroeten in de aarde – maar ook: fragiele, hemelse klanken’.
Nieuw licht op oude bekenden
vr 8 april 2011 Amsterdam Concertgebouw kleine zaal 20.15 >
i.s.m. Stichting KAM
zo 10 april 2011 Den Bosch De Toonzaal 20.30 >
Nieuw Ensemble
dirigent
mezzosopraan
diverse componisten
Klaas ten Holt
Luciano Berio
Bas Wiegers
Els Mondelaers
standards bewerkt voor NE
Nje Sjoemi... *
Folksongs
Jonge componisten maken instrumentaties en bewerkingen van bekende muziekstukken – pianomuziek van Scarlatti, Bartók, jazzstandards, schlagers, volksliedjes, popclassics. De inventiefste, kleurrijkste, boeiendste, krankzinnigste instrumentaties zullen worden uitgevoerd.
In Nje Sjoemi... worden teksten van literaire giganten als Strindberg, Poesjkin, Cervantes en Shakespeare getoonzet door Klaas ten Holt. Het idee voor deze cyclus van negen liederen kreeg Ten Holt door een fenomeen dat in romans en toneelstukken voorkomt: ‘Plotseling wordt door iemand een lied aangeheven, veelal cursief gedrukt, als een soort muzikaal intermezzo zonder muziek. Vaak zijn het prachtige teksten die er om vragen tot klinken te worden gebracht.’
Na de pauze klinken de bijna vijftig jaar oude maar nog altijd betoverende Folksongs van Luciano Berio.
Premières Tristan Murail
do 21 april 2011 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Donderdagavond / Proms inleiding 19.15
Nieuw Ensemble
dirigent
Tristan Murail
Ed Spanjaard
Portulan cycle:
Feuilles à travers les cloches
Les ruines circulaires
Seven lakes drive
Garrigue
nieuw werk 1 (2010 compositie-opdracht NE)
nieuw werk 2 (2010 compositie-opdracht MGIJ/NE)
In dit concert staat het werk van Tristan Murail centraal, een van de boegbeelden van de Franse ‘spectrale’ muziek. Murail werkt sinds enige jaren aan een kamermuziekcyclus voor acht musici getiteld Portulan (Middeleeuwse navigatiekaart). Murail: 'Portulan is een indirecte autobiografie: alle stukken zijn geïnspireeerd door iets dat een speciale betekenis voor mij heeft: Feuilles refereert aan Debussy en landelijk Frankrijk, Les ruines heeft van doen met Borges, Seven lakes is een prachtige weg die door Harriman State Park loopt, Garrigue is een type geurige mediterraanse vegetatie, en een van de nieuwe delen zal Paludes heten, naar de novelle van André Gide.
De tweede helft van het programma zal inspelen op de actualiteit en gewijd zijn aan premières van nog nader te bepalen componisten.
Imagine Utopia – Atlas Ensemble met interculturele premières
do 5 mei 2011 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Donderdagavond / Proms inleiding 19.15
Atlas Ensemble
dirigenten
Artjom Kim en Fabio Nieder
Keuze uit nieuwe werken van o.a. Ali Authmann (Irak), Sanae Ishida (Japan), Fabio Nieder (Duitsland), Francisco Castillo Trigueros (Mexico), Artjom Kim (Oezbekistan), Kiawasch Sahebnassagh (Iran) , Stefano Bellon (Italië)
Stel je voor: de mooiste instrumenten van de wereld bijeen in één ensemble, bespeeld door begenadigde muzikanten uit verschillende culturen, brengen hemelse nieuwe muziek. Op de traditionele Bevrijdingsdag 5 mei presenteert het Atlas Ensemble Imagine Utopia, een ode aan de vrije geest en de creativiteit. In augustus 2009 vond de eerste Atlas Academy in Amsterdam plaats: muzikanten en componisten uit de hele wereld kwamen samen om onderzoek te doen, te experimenteren, te musiceren en te componeren. Nu klinken de eerste resultaten van deze Academy, een reeks interculturele premières voor diverse combinaties van wereldinstrumenten. De componisten kozen ieder een eigen invalshoek. Hun verbeeldingskracht transformeert het Atlas Ensemble in een magisch orkest met een ongekend kleurenpalet.
Boulez in Keulen
do 12 mei 2011 Philharmonie Keulen 20.00 MusikTriennale Köln Extra >
Nieuw Ensemble
dirigent
Pierre Boulez
Arie van Beek
Eclat
Mémoriale
Dérive 1
Eclat
Dérive 2
Pierre Boulez: ‘Een compositie moet niet al bij de eerste kennismaking zijn geheimen prijsgeven’. Wellicht is dat een van de geheimen waarom zijn werken repertoire houden. In ieder geval verraadt ieder stuk van Boulez, klein of groot, de hand van de meester. Dit portret concert plaatst drie compacte werken tegenover het omvangrijke Dérive 2 uit 2006. In Eclat geeft Boulez op indrukwekkende wijze gestalte aan zijn in de oosterse cultuur gewortelde opvatting over de tijdsbeleving van muziek. Momenten van stilstand en reflectie worden afgewisseld met passages van grote activiteit: het stuk is een kleurrijk spel van instrumenten die na de aanslag uitklinken en instrumenten die een toon kunnen aanhouden. Dérive 1 is een van de fraaiste en meest gespeelde kamermuziekstukken van de afgelopen decennia. Het subtiele mini-fluitconcert Mémoriale is melancholiek en verfijnd van toon. Met het energieke Dérive 2 verwezenlijkte de Grand Old Man van het Franse muziekleven een gedreven en uiterst virtuoos muzikaal betoog.
Britten Ceremony of Carols
Choir: Capella Isana
Conductor: Klaas Stok
19th December
14h00
Orgelpark, Amsterdam
22th December
20h00
The Grote Kerk, Hengelo
24th December
20h00
The Grote Kerk, Deventer
Conductor: Klaas Stok
19th December
14h00
Orgelpark, Amsterdam
22th December
20h00
The Grote Kerk, Hengelo
24th December
20h00
The Grote Kerk, Deventer
Richard Rijnvos
Ives ensemble
8 Mei 20.15uur, Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
wereldpremière
13 Mei 20.15uur, Theater de Kikker, Utrecht
Die Kammersängerin
21 Lieder, 3 ohne Worte
voor hoge sopraan en ensemble
op gedichten van Ernst Jandl
Ochtend.
De Kammersängerin sluimert en luistert naar haar adem.
De ogen horen, de oren zien, haar mond gaat open en weer dicht.
Daarin huist de tong met haar veelzijdige rol.
Oren gaan per paar, zo ook wangen, duimen, en voeten, de navel echter niet.
En waar geen neus is, is geen reuk.
Middag.
De Kammersängerin mijmert en meet haar lichaam op.
Eén mond telt ze, twee voeten, tien vingers, en heel veel haren – heel erg veel haren.
Tot in haar vingertoppen en slapen zijn de hartslagen voelbaar.
Haar stem komt van boven, zij voelt zich verheven, haar stem dreunt enorm, zij voelt zich in vorm.
In de verte hoort zij vogels zingen.
Avond.
De Kammersängerin oefent en ontdekt haar gebreken.
Zij vergrijpt zich aan een lied: nog een, en nog een.
Haar oog is kapot, haar oor is doof, haar hand hapert.
Het is een donkere dag, qua weer, en van binnen nog meer: wanneer schakelt het hart eindelijk uit?
Ze koestert het inslapen.
8 Mei 20.15uur, Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
wereldpremière
13 Mei 20.15uur, Theater de Kikker, Utrecht
Die Kammersängerin
21 Lieder, 3 ohne Worte
voor hoge sopraan en ensemble
op gedichten van Ernst Jandl
Ochtend.
De Kammersängerin sluimert en luistert naar haar adem.
De ogen horen, de oren zien, haar mond gaat open en weer dicht.
Daarin huist de tong met haar veelzijdige rol.
Oren gaan per paar, zo ook wangen, duimen, en voeten, de navel echter niet.
En waar geen neus is, is geen reuk.
Middag.
De Kammersängerin mijmert en meet haar lichaam op.
Eén mond telt ze, twee voeten, tien vingers, en heel veel haren – heel erg veel haren.
Tot in haar vingertoppen en slapen zijn de hartslagen voelbaar.
Haar stem komt van boven, zij voelt zich verheven, haar stem dreunt enorm, zij voelt zich in vorm.
In de verte hoort zij vogels zingen.
Avond.
De Kammersängerin oefent en ontdekt haar gebreken.
Zij vergrijpt zich aan een lied: nog een, en nog een.
Haar oog is kapot, haar oor is doof, haar hand hapert.
Het is een donkere dag, qua weer, en van binnen nog meer: wanneer schakelt het hart eindelijk uit?
Ze koestert het inslapen.
Frank Martin
Frank Martin – Der Cornet
wo 19 mei 2010 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15
do 20 mei 2010 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 Donderdagavondserie / Proms inleiding 19.15
zo 23 mei 2010 Rotterdam De Doelen 20.15 (alleen Der Cornet)
Amsterdam Sinfonietta & Nieuw Ensemble
Christianne Stotijn
dirigent
mezzosopraan
harp
piano
klavecimbel
Frank Martin
Bart Visman
Frank Martin
Ed Spanjaard
Christianne Stotijn
Ernestine Stoop
Pauline Post
John Snijders
Petite symphonie concertante
Phoenix Song *
Die Weise von Liebe und Tod des Cornets
Christoph Rilke
Amsterdam Sinfonietta en het Nieuw Ensemble verenigen hun krachten om een van de indrukwekkendste vocale werken van de twintigste eeuw uit te voeren: Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke. Christianne Stotijn is een vurig pleitbezorgster van Der Cornet en rekent het tot de mooiste muziek die ze kent. Der Cornet, een gedicht van Rilke, vertelt het verhaal van een soldaat die zijn weg zoekt uit de waanzin van de oorlog. De avond opent met Petite symphonie concertante waarmee Martin zijn internationale reputatie vestigde. Het Nieuw Ensemble brengt de speciaal voor dit concert geschreven première van Phoenix Song van Bart Visman, die net als Martin sterk beïnvloed is door Franse componisten uit het begin van de twintigste eeuw.
wo 19 mei 2010 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15
do 20 mei 2010 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 Donderdagavondserie / Proms inleiding 19.15
zo 23 mei 2010 Rotterdam De Doelen 20.15 (alleen Der Cornet)
Amsterdam Sinfonietta & Nieuw Ensemble
Christianne Stotijn
dirigent
mezzosopraan
harp
piano
klavecimbel
Frank Martin
Bart Visman
Frank Martin
Ed Spanjaard
Christianne Stotijn
Ernestine Stoop
Pauline Post
John Snijders
Petite symphonie concertante
Phoenix Song *
Die Weise von Liebe und Tod des Cornets
Christoph Rilke
Amsterdam Sinfonietta en het Nieuw Ensemble verenigen hun krachten om een van de indrukwekkendste vocale werken van de twintigste eeuw uit te voeren: Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke. Christianne Stotijn is een vurig pleitbezorgster van Der Cornet en rekent het tot de mooiste muziek die ze kent. Der Cornet, een gedicht van Rilke, vertelt het verhaal van een soldaat die zijn weg zoekt uit de waanzin van de oorlog. De avond opent met Petite symphonie concertante waarmee Martin zijn internationale reputatie vestigde. Het Nieuw Ensemble brengt de speciaal voor dit concert geschreven première van Phoenix Song van Bart Visman, die net als Martin sterk beïnvloed is door Franse componisten uit het begin van de twintigste eeuw.
Holland Festiaval 2010
Klaus Huber – l’âme arabe
wo 16 juni 2010 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.30 Holland Festival
Nieuw Ensemble, Solistes XXI en Le Trio Joubran
dirigent
Josquin Desprez
Klaus Huber
Klaus Huber
Rachid Safir
Miserere
...à l’âme de marcher sur ses pieds de soie...
Miserere hominibus
Met ...à l’âme de marcher sur ses pieds de soie... uit 2004 schreef de Zwitserse componist Klaus Huber op 80-jarige leeftijd een subtiele reflectie over onze relatie tussen het Westen en het Midden- Oosten. Gebaseerd op een gedicht van Mahmoud Darwisch verbindt dit werk de grote geopolitieke vragen met de directe leefwereld van de componist, die gefascineerd raakte door de ornamentele Arabische muziek die hij bij zijn buren, migranten, hoorde. Hubers Miserere hominibus, eveneens een Nederlandse première, wordt geflankeerd door het gelijknamige 15e eeuwse werk van Josquin Desprez, gezongen door de Solistes XXI (het vroegere Les Jeunes Solistes). De Arabische lijn wordt voortgezet met het Palestijnse luittrio Joubran, dat Safar speelt van hun cd Randana.
wo 16 juni 2010 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.30 Holland Festival
Nieuw Ensemble, Solistes XXI en Le Trio Joubran
dirigent
Josquin Desprez
Klaus Huber
Klaus Huber
Rachid Safir
Miserere
...à l’âme de marcher sur ses pieds de soie...
Miserere hominibus
Met ...à l’âme de marcher sur ses pieds de soie... uit 2004 schreef de Zwitserse componist Klaus Huber op 80-jarige leeftijd een subtiele reflectie over onze relatie tussen het Westen en het Midden- Oosten. Gebaseerd op een gedicht van Mahmoud Darwisch verbindt dit werk de grote geopolitieke vragen met de directe leefwereld van de componist, die gefascineerd raakte door de ornamentele Arabische muziek die hij bij zijn buren, migranten, hoorde. Hubers Miserere hominibus, eveneens een Nederlandse première, wordt geflankeerd door het gelijknamige 15e eeuwse werk van Josquin Desprez, gezongen door de Solistes XXI (het vroegere Les Jeunes Solistes). De Arabische lijn wordt voortgezet met het Palestijnse luittrio Joubran, dat Safar speelt van hun cd Randana.
Holland Festiaval 2010
Asko | Schönberg |
Muziekgebouw aan 't IJ
20.15uur
Harrison Birtwistle, The Corridor 48'
sopr solo, ten solo 1010 0000 hrp 10110
Harrison Birtwistle, Semper Dowland, semper dolens 45'
ten solo 1(=pic/afl/bfl)01(+bkl)0 0000 hrp 10220
tenor en harp alleen in de liederen, ensemble alleen in de instrumentale delen
House of the Sleeping Beauties
A story by Yasunari Kawabata.
director: Guy Cassiers
composer: Kris Defoort
actors: Dirk Roofthooft, Viviane De Muynck
singers: Barbara Hannigan and Omar Ebrahim
place: La Monnaie/De Munt, Brussels
dates: 08-05-'09 premiere
9/10/12/13/15/16 May Brussels
26/27 May Luxembourg
3/4/5 June Antwerp
20 June Gand
19 September Brugge
25/26 September Mulhouse
6 Oct Utrecht
9/10 Oct Paris
16 Oct Breda
20 Oct Groningen
23 Oct Amsterdam
director: Guy Cassiers
composer: Kris Defoort
actors: Dirk Roofthooft, Viviane De Muynck
singers: Barbara Hannigan and Omar Ebrahim
ensemble: Asko | Schönberg |
dates: 08-05-'09 premiere
9/10/12/13/15/16 May Brussels
26/27 May Luxembourg
3/4/5 June Antwerp
20 June Gand
19 September Brugge
25/26 September Mulhouse
6 Oct Utrecht
9/10 Oct Paris
16 Oct Breda
20 Oct Groningen
23 Oct Amsterdam
Onderweg naar Muziek
Ernestine Stoop - harp
Barbara Deleu -flute
place: Oudeschoot - Skoatter Tsjerke
time: 30th May 13h00 and 15h00
programme: Spohr, Gaubert, Cras, Fauré e.o.
Barbara Deleu -flute
place: Oudeschoot - Skoatter Tsjerke
time: 30th May 13h00 and 15h00
programme: Spohr, Gaubert, Cras, Fauré e.o.
Vondelpark Openlucht theater
Place: Vondelpark, Amsterdam
date: 12th July
time: 14h00
with: Ernestine Stoop, Astrid Haring, Emily Bastens, Eduard van Regteren Altena, Brandt Attema e.o.
Music by de Falla, Fauré e.o.
date: 12th July
time: 14h00
with: Ernestine Stoop, Astrid Haring, Emily Bastens, Eduard van Regteren Altena, Brandt Attema e.o.
Music by de Falla, Fauré e.o.
Asko|Schönberg
World premiere
place: Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
date: 23rd April
time: 20h30
composer: Piet Jan van Rossum
title: à la Cour des Lilas
soloists: soprano and two harps
harpists: Ernestine Stoop and Godelieve Schrama
soprano: Jennifer van der Hart
place: Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
date: 23rd April
time: 20h30
composer: Piet Jan van Rossum
title: à la Cour des Lilas
soloists: soprano and two harps
harpists: Ernestine Stoop and Godelieve Schrama
soprano: Jennifer van der Hart
Concerts with the Nieuw Ensemble
Milano Musica >
Wed 15 October 2008 Milaan Conservatorio G. Verdi Sala Puccini 20.30
Biennale di Venezia >
Thu 16 October 2008 Venetië Teatro alle Tese – Arsenale 20.00
Vita Nova >
Tue 21 October 2008 Parijs Opéra National/Bastille-Amphithéâtre 20.00
De Vreemdeling/The Stranger >
Thu 30 October 2008 Eindhoven Frits Philipszaal 20.15
Nieuw Ensemble in China >
Thu 6 Nov 2008 Beijing National Centre for the Perfoming Arts 20.00
Fri 7 Nov 2008 Beijing National Centre for the Perfoming Arts 20.00
Folk Songs >
Thu 13 November 2008 Rotterdam De Doelen 20.15
Nieuw Ensemble in Huddersfield >
Thu 27 November 2008 Huddersfield
Elliott Carter 100 years >
Thu 11 December 2008 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.30
Sat 13 December 2008 Keulen WDR Aula der Musikhochschule 20.00
Shhht! – whispermusic >
Thu 12 February 2009 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.30
Fri 13 February 2009 Groningen Lutherse kerk 20.15
Sat 14 February 2009 Bruges Concertgebouw 20.15
Het Vrije Riet >
Sat 21 February 2009 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.30
Breaking News >
Thu 19 March 2009 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.30
Eurasiatic sources >
Sun 22 March 2009 Berlin Radialsystem 19.00
Around Brian Ferneyhough >
Sat 22 March 2009 Amsterdam Conservatorium 20.30
Exploring form >
Fri 24 April 2009 Amsterdam Muziekgebouw aan ‘t IJ 20.30
Atlas Academy >
late June - early July 2009
Conservatorium van Amsterdam and Muziekgebouw aan ’t IJ
____________________________________________________________
Wed 15 October 2008 Milaan Conservatorio G. Verdi Sala Puccini 20.30
Biennale di Venezia >
Thu 16 October 2008 Venetië Teatro alle Tese – Arsenale 20.00
Vita Nova >
Tue 21 October 2008 Parijs Opéra National/Bastille-Amphithéâtre 20.00
De Vreemdeling/The Stranger >
Thu 30 October 2008 Eindhoven Frits Philipszaal 20.15
Nieuw Ensemble in China >
Thu 6 Nov 2008 Beijing National Centre for the Perfoming Arts 20.00
Fri 7 Nov 2008 Beijing National Centre for the Perfoming Arts 20.00
Folk Songs >
Thu 13 November 2008 Rotterdam De Doelen 20.15
Nieuw Ensemble in Huddersfield >
Thu 27 November 2008 Huddersfield
Elliott Carter 100 years >
Thu 11 December 2008 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.30
Sat 13 December 2008 Keulen WDR Aula der Musikhochschule 20.00
Shhht! – whispermusic >
Thu 12 February 2009 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.30
Fri 13 February 2009 Groningen Lutherse kerk 20.15
Sat 14 February 2009 Bruges Concertgebouw 20.15
Het Vrije Riet >
Sat 21 February 2009 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.30
Breaking News >
Thu 19 March 2009 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.30
Eurasiatic sources >
Sun 22 March 2009 Berlin Radialsystem 19.00
Around Brian Ferneyhough >
Sat 22 March 2009 Amsterdam Conservatorium 20.30
Exploring form >
Fri 24 April 2009 Amsterdam Muziekgebouw aan ‘t IJ 20.30
Atlas Academy >
late June - early July 2009
Conservatorium van Amsterdam and Muziekgebouw aan ’t IJ
____________________________________________________________
Atlantide
the film L'Atlantide (1921) will be accompanied with music by Corrie van Binsbergen.
Sa 6th December 2008 in Utrecht (Leeuwenbergkerk)
Tu 9th December 2008 in Nijmegen (Lux theater)
We 10th December 2008 in Amsterdam, Bimhuis
Fr 12th December in Rotterdam (Lantaarn)
Su 14th December in Amersfoort (De Lieve Vrouwe)
Fr 19th Decmber in 's Hertogenbosch (Toonzaal)
Sa 6th December 2008 in Utrecht (Leeuwenbergkerk)
Tu 9th December 2008 in Nijmegen (Lux theater)
We 10th December 2008 in Amsterdam, Bimhuis
Fr 12th December in Rotterdam (Lantaarn)
Su 14th December in Amersfoort (De Lieve Vrouwe)
Fr 19th Decmber in 's Hertogenbosch (Toonzaal)
Pli-selon-pli
Dinsdag 5 Juni 2007 speelt het Asko en Schönberg Ensemble Pli-selon-pli van Pierre Boulez.
plaats en tijd: Amsterdam Concertgebouw 20.15 uur
dirigent Reinbert de Leeuw
harpisten: Ernestine Stoop, Godelieve Schrama en Miriam Overlach
plaats en tijd: Amsterdam Concertgebouw 20.15 uur
dirigent Reinbert de Leeuw
harpisten: Ernestine Stoop, Godelieve Schrama en Miriam Overlach
Achthoek choir conducted by Jurjen Vis
Ceremony of Carols by Benjamin Britten
Sa 20th December, Durgerdam 20h30
Su 21st December, Amsterdam Lloyd Hotel 16h00
Sa 20th December, Durgerdam 20h30
Su 21st December, Amsterdam Lloyd Hotel 16h00
4 Gesänge für Frauenchor, Harfe und 2 Hörner, Brahms
plaats:Hervormde Kerk te Bunnik.
datum & tijd: 16 juni 2007 15.30uur
Koor: Kamerkoor Estrivo
Programma: Brahms 4 Gesänge & Fauré - une châteleine en sa tour - harpsolo
datum & tijd: 16 juni 2007 15.30uur
Koor: Kamerkoor Estrivo
Programma: Brahms 4 Gesänge & Fauré - une châteleine en sa tour - harpsolo
European Harp Symposium Cardiff
During the 7th European Harp Symposium Ernestine Stoop will play compositions by Reine Colaço Osorio-Swaab, Calliope Tsoupaki & Tôn Thât-Tiêt & Chiel Meijering
In this concert Rhodri Davies will also play and we'll play something together
date: 24th July
time: 11h30
In this concert Rhodri Davies will also play and we'll play something together
date: 24th July
time: 11h30
Sunsation concert in het Observatorium van Lelystad
Duo Harp Concert
plaats: Observatorium Lelystad
datum & tijd: 23 Juni 5.00 's ochtends
programma: 'Marisela' van Juan Francisco Sans &
'Chanson dans la nuit' van Carlos Salzedo
harpisten: Ernestine Stoop & Astrid Haring
plaats: Observatorium Lelystad
datum & tijd: 23 Juni 5.00 's ochtends
programma: 'Marisela' van Juan Francisco Sans &
'Chanson dans la nuit' van Carlos Salzedo
harpisten: Ernestine Stoop & Astrid Haring
Concert Rio de Janeiro
datum: 28 Juni 2007
aanvang: 12.00 uur
plaats: Museo de Beles Artes
programma : solo harp
werken van C.Ph.E. Bach, Reine Osorio-Swaab, Debussy, Caplet, Ron Ford, Calliope Tsoupaki, Tôn-Thât Tiêt, Chiel Meijering & Guridi
&
DATE: 30th June 2007 - Saturday
TIME: 16:00 PM
VENUE: Fazenda São Fernando, Vassouras/ RJ (Saint Fernandoâ's Farm)
aanvang: 12.00 uur
plaats: Museo de Beles Artes
programma : solo harp
werken van C.Ph.E. Bach, Reine Osorio-Swaab, Debussy, Caplet, Ron Ford, Calliope Tsoupaki, Tôn-Thât Tiêt, Chiel Meijering & Guridi
&
DATE: 30th June 2007 - Saturday
TIME: 16:00 PM
VENUE: Fazenda São Fernando, Vassouras/ RJ (Saint Fernandoâ's Farm)